Matchupitchi, verlaten stad

13 november 2010 - Balcarce, Argentinië, Argentinië

Rally   Mashupitchu

Na een zeer gezellig  Dinner met een goede locale  wijn  was natuurlijk de nachtrust te gering om s’morgens 3.45 uur fit aan de excursiereis naar Matchupitchu te gaan beginnen maar toch.

Samen met Do Meus en echtgenote Els, Jan Altena en  monteur Bert, en vier andere deelnemers ging het in een Mercedes busje  gedurende eerst 1,5 uur door de bergen naar het treinstation.

Hier werd het inmiddels licht en we zagen ouderwets hoe de trein gerangeerd werd ( Diesel van redelijke ouderdom)  voor een 3 tal wagons die er keurig uitzagen met stewardessachtige hostesses die onderweg een broodje en lauwe koffie serveerden.

De boemeltrein naar  Matchupitchu was een bijzondere ervaring, het was smalspoor en de wagons hobbelden keurig achter de locomotief  de bergen in.

Bij iedere oversteek klonk er driemaal een luid fluitsignaal wat het eventuele verkeer diende te waarschuwen. In Peru zijn de spoorwegovergangen dus niet bewaakt.

Na twee uurtjes trein  en een prachtige landschapswissel van dor landklimaat naar tropisch regenwoud kwamen we in Matchupitchu aan op een keurig perronnetje waar de locale ondernemers juist hun stalletjes aan het openen waren om diverse waren aan te prijzen.

Een kleine oudere slecht Engels spreken de gids melde zich en sommeerde ons in de volgende bus plaats te nemen die ons naar de berg waar de verlaten stad van de Inca’s  lag.

Het was een tocht door het woud  flink naar boven de berg op, maar de buschauffeurs waren zeer handig en op elkaar ingespeeld en deden het goed op de grevelwegen.

Er kwamen normaal 3000 tourristen  per dag  die in busjes per 30  naar boven getransporteerd werden dus 200 bustochten  !!

De sfeer was goed, we waren niet fit en ook de hoogte was goed te voelen.

Boven op de berg verscheen een prachtig landschap met  tussen vier bergtoppen een berg met de ruines van deze verlaten stad.

De stad is gebouwd rond 1500 uit de bestaande rotsen werden hoofdzakelijk granieten stenen pas geslepen en bewerkt om daar allerhande gebouwen te construeren en  in diverse lagen  teeltvlakken voor groente en fruit  aangelegd

Het was een zeer indrukwekkend geheel en daar rondlopend via de vele stenen trappen ging je nadenken hoe het toch mogelijk was dat een zo ingenieuze stad met een indrukwekkend water verzorgingsysteem  zo ten onder gegaan kon zijn.

De gids kon het ook niet verklaren.

Het kon zijn dat men gevlucht was voor de oprukkende Spanjaarden of dat een speciale ziekte de stad getroffen had.

In 1912 werd de stad in herontdekt en  enkele jaren later tot monument verheven.

We troffen er alles aan, van werkplaatsen voor wolverwerking van de lama’s tot een zonnetempel met drie ramen die dienden voor de opkomende zon te registreerden om zo te kunnen bepalen wanneer het ideaal was om te zaaien.

We kregen respect voor het hoge niveau van precisie en kunde van de zeer ingenieus gemaakte stad.

Ondanks de lange reis en het vele klimmen was het zeer de moeite waard en in onze ogen een geweldige cultuurervaring.

De reis terug was laat gepland het was erg druk, maar onze reisleider lukte het om een vroegere trein te bemachtigen van 1530 uur en zo kwamen we in het donker rond 7 uur weer in ons hotel in Cusco aan.

Zeer vermoeid  werd er vervolgens snel het bed opgezocht.

De volgende dag een mooie tocht naar Puno een grotere plaats aan het Titicaca meer, het hoogste grote meer ter wereld op 3822 meter hoogte

Het was een prachtige tocht. Peru is een land in ontwikkeling en in deze regio was erg veel activiteit.

Net voor zonsondergang kwamen we in ons Hotel aan prachtig aan het meer gelegen.

Voor de realia-enthousiasten: we hadden twee stevige regularities op gravel, een navigatie op waypoints, welke bij ons mislukte vanwege uitval van de GPS en de tweede was een route met wisselende snelheden via gravelwegen door de bergen wat we goed deden.

De resultaten bleken toch niet tegen te vallen en eindresult was een 7de plaats voor de 1 ste dag van deze nieuwe sectie. De Mustang snort weer lekker, de benzine is hier heel betaalbaar en de wegen vrij goed , dus we genieten. Het weer is fantastisch!!

Separaat proberen we wat foto’s op de site te krijgen.

Groeten

Wim en Nel

1. Frans en Jolanda:
    13 november 2010
    Wat een prachtige ervaring. Machu Picchu staat al lang op ons verlanglijstje. Wensen jullie nog veel succes in de komende ritten. Graag horen we straks de verhalen en zien we de foto's/films van dit mooie avontuur. Hopelijk hebben jullie beter dan hier in een stormachtig en zeer nat en koud kikkerlandje. Groetjes, Frans en Jolanda
  2. C.en N. Verhamme:
    14 november 2010
    Dag Nel en Wim,
    Veel over gelezen. Boeiend, ook om de verhalen die je erbij kunt verzinnen/bedenken.
    Van de week was hier het bericht dat er in Peru weer een "nieuwe" indianenstam was ontdekt, eigenlijk herontdekt, want ook in 1912 was die stam al gesignaleerd.
    Fijn dat de tocht zo goed verloopt en je zoveel opsnuift.
    Hartelijke groeten, Nel en Camiel, Beugen
  3. Leo en Marie Jeanne:
    16 november 2010
    Hallo Wim en Nel,
    Wij hebben Uw beschrijvingen van de omgevingen en Uw belevenissen met veel interesse gelezen, prachtig!!!!
    met de race doe zo verder en het zal wel lukken.
    Tot volgende beschrijving.
    Succes en groetjes van